In de jaren zestig ontpopte Dr. Hugo Heyrman zich als de zachtmoedige maar onverbiddelijke anarchist, toen hij happenings, video en conceptuele kunst introduceerde. Vanuit deze rebelse houding, richt hij zijn aandacht (vanaf 1974) opnieuw tot zijn eerste liefde, de schilderkunst.

 

 

Potentiële beelden

 

Over zijn motivatie zegt Heyrman: "Mijn reflecties op de wereld en de maatschappij worden gemotiveerd door het idee dat een moment van begrip een heel leven kan overspoelen met betekenis. Kunst creëert een andere werkelijkheid. Vertrekkende van bestaande beelden, schilder ik de ambiguïteiten van het zichtbare, potentiële beelden met meerduidige betekenislagen, zodat een andere picturale en mentale ruimte open gaat: filmisch, enigmatisch en open-ended".

 

In Dr. Hugo's schilderkunstige wereld, zijn er geen grenzen tussen abstractie en figuratie, objectief en subjectief, herinnering en verbeelding. De schilder laat de kijker een potentiële ruimte verkennen – een atmosferische dimensie van diepte, toon- en kleurgradaties. Vanuit een transparant denken, ontstaat er een bevrijdend inzicht in de psychologie van het beeld. Relevant voor Heyrman's 'perspectivisme' is de ontdekking van het onbekende in het bekende.

 

 

Mentale filters

 

Another Reality toont beelden van een veranderende wereld. In 'The Crowning' (2011) zien we hoe een jonge vrouw een veiligheidshelm opzet. Het is een krachtig metafoor voor de hedendaagse fragiliteit van het leven. Met een opmerkelijke impact accentueert het de continue aanwezigheid van het verleden in ons allen.

 

Voor Heyrman is schilderen een bron van visueel genot, maar ook een reflectie over de visuele en mentale filters waardoor we de schoonheid en complexiteit van alle beelden die ons omringen ervaren. De visuele inhoud van de informeel geschilderde beelden, gaat voorbij woorden. Het gaat over wat er gebeurt, wanneer je naar een schilderij kijkt. Vormen en kleuren werken pre-reflectief op ons in en beïnvloeden de toeschouwer voordat hij zich bewust wordt van wat de penseelstreek eigenlijk voorstelt. Kenmerkend voor zijn oeuvre is dat de werken zowel emoties als het intellect beroeren. Hij toont ons dat in essentie alles een kwestie van gradatie is. Dr. Hugo Heyrman's schilderijen functioneren als potentiële beelden, die resoneren in onze gedachten.

thecrowning
item1a1
HOME1
EXPOSITIES1
PUBLICATIES1
MEDEDELINGEN1
CONTACT1
Dr. Hugo Heyrman / another
EXPOSITIE 4 NOVEMBER 2012 -

Dr. Hugo Heyrman / A Transformative Gaze

Opening op zaterdag 3 november 2012 van 16u00 tot 22u00

De tentoonstelling loopt van 4 november 2012 t/m 20 januari 2013

Galerie De Zwarte Panter | Hoogstraat 70-72-74 | Antwerpen | België

Open van donderdag t/m zondag, 13u30 tot 18u00

www.doctorhugo.org

DR. HUGO HEYRMAN
twofigures

The Crowning, 2011

Two Figures, 2011

New Day, 2012

TheEntering2010
EXPOSITIE 14 NOVEMBER 2010 -
RedLightZone2009

The entering, 2010

De intensivering van de blik

 

Met zijn werk verkent Dr. Hugo Heyrman de fysieke, visuele en conceptuele grenzen van het beeld. Sinds de jaren '60 heeft hij zich ontwikkeld als een van de belangrijkste schilders van zijn generatie. Zijn artistieke verwezenlijkingen zijn gebaseerd op reeksen schilderijen waaronder De Waarneming Waarnemen (1975), A Vision is finer than a View (1986), Cinematic (2003) en Stadsleven & Lichaamstaal (2008). Een centraal concept in zijn werk is het verschijnen en verdwijnen van de beelden; de temporaliteit van atmosfeer, perspectief, reflecties, schaduwen en sporen. Een ander terugkerend thema is de fragiliteit van het moderne leven, waarbij de lichaamstaal van menselijke emoties worden gesitueerd tegen een achtergrond van veranderende stedelijke existentie.

Red Light Zone, 2009

Beelden van beelden

 

Sommige schilderijen zijn fragmenten uit andere schilderijen, zoals bijvoorbeeld Visibility #1 en Visibility #2, beide zijn details uit het groter werk Snow Gaze (2010). Heyrman zegt, 'De act van het schilderen leidt me naar andere dimensies binnenin het beeld, het opent nieuwe verbeeldingsrijke betekenissen.' In de tentoonstelling ervaren we deze intensies vertaald naar materie, vorm, kleur, licht en transparantie. De kunstenaar neemt je mee op een psychogeografische reis en maakt je bewust van het feit dat in het ervaren van een kleine wereld je de hele wereld kunt ontdekken.

BodyPower2009
SnowGaze2010

Body Power, 2009

Snow Gaze, 2010

english
Dr. Hugo Heyrman / inside
item1b
Dr. Hugo Heyrman / A
VAN 16 NOVEMBER 2014 TOT

In de jaren zestig ontpopte Dr. Hugo Heyrman zich als de zachtmoedige maar onverbiddelijke anarchist, toen hij happenings, video en conceptuele kunst introduceerde. Vanuit deze rebelse houding, richt hij zijn aandacht (vanaf 1974) opnieuw tot zijn eerste liefde, de schilderkunst.

 

 

Kantelmomenten

 

Dr. Hugo Heyrman schildert – “omdat het een fascinerende ervaring is, hoe anders de wereld er kan uitzien op doek”. De werken zijn reflecties over de verschijningsvorm van het reële. Vanuit een persoonlijk archief, ervaringen, herinneringen en verbeelding, ontstaan er filmische scenarios. Het zijn picturale transformaties over het mysterie van de flux of life. Terugkerende thema’s zijn filosofische en psychologische kantelmomenten, het stadsleven, lichaamstaal, liefde, eenzaamheid en de menselijke conditie.

 

De transformatieve atmosfeer van de werken behoort tot een imaginaire wereld. Zijn werk heeft een unieke look, die de interactie van de verbeelding met het werk opent. De beelden zinderen en zien er vloeibaar uit. Ze spreken voor zichzelf. Het is een kristallisatie van het proces van het schilderen. Ze tonen ons ook de schoonheid van iets niet begrijpen. In het oeuvre van de kunstenaar is de blik altijd onderweg, tussen een uiterlijke en innerlijke wereld. Op het doek, leeft de transformatieve blik van de kunstenaar verder in de tijd.

 

Resonantie

 

Een relevante karakteristiek is dat Heyrman uitdrukking geeft aan een onbevangen gevoel. Hij creëert beelden die een belofte inhouden van wat nog gaat komen. Zijn benadering is bevrijdend en informeel, zonder retoriek of ironie. Door de opbouw van suggestieve verflagen, evoceert hij een mentale ruimte. De sensuele tactiliteit van zijn penseelstreken, samen met de symbolisch/emotionele betekenis van de kleur, zet aan tot een betrokkenheid met de wereld, in een atmosfeer van resonantie.

 

De kunstenaar deelt de ervaring van een andere realiteit met ons, door het buitengewone in het gewone zichtbaar te maken, bijvoorbeeld; De Kersentaart (2014), een diepgaande reflectie over aanwezigheid en afwezigheid, met een kristallijne transparantie, of Personal Tempo (2013) en Yellow Visibility II (2014), waar een eenzame figuur zich voortbeweegt in een kosmologisch aandoende omgeving van kleur, licht, schaduw en elementaire krachten. Het zijn beelden waarin de blik eindeloos kan verdwalen. Dr. Hugo geeft de blik van verwondering een schilderkunstig bestaan.

 

Klik hier om de vorige exposities te bekijken

Passage
NightLights2014

Passage, 2014

Night Lights, 2014

Cycling Light, 2014

CyclingLight2014
LinksBovenfoto
fotoRechtsboven
DrHugoNevada1