item1a1
HOME1
EXPOSITIES1
PUBLICATIES1
MEDEDELINGEN1
CONTACT1

‘The satisfaction of the creative impulse is a basic, biological need, essential to the health of the individual. Its aggregate effect on health of society is inestimable. Art is one of the few important means known to man for the articulation of this impulse. This is why its practice is as continuous as life itself. It has survived every proscription by man made law or custom’, schrijft Mark Rothko omstreeks 1941 in zijn notities over kunst terwijl hij nadenkt over het gegeven van de creatieve impuls.

 

Ik zelf kan geen betere frasen hanteren om de nieuwe solotentoonstelling Requiem for M. van Marc Kennes (Wilrijk, 1962) in te leiden aangezien bij deze schilder de creatieve impuls en de daad van het schilderen – als act en als onderwerp – een credo en een feit zijn waar geen enkele toeschouwer omheen kan.

 

Wat onmiddellijk treft en opvalt in dit werk is de materialiteit van verf en doek; een techniek die in casu gebruikt wordt om de compositie te onderlijnen, of beter, letterlijk in de verf te zetten, te doen uitkomen. Het is alsof Kennes ons als schilder geen keuze laat. De olieverf vormt de leidraad als een tastbare onaantastbaarheid (of vice versa al naargelang), ze fungeert niet alleen als de draad van Ariadne die ons naar de betekenis van het werk brengt, maar ze is ook het onderwerp, evenals het mysterie dat dit werk bedekt. De uitbundige gedaante van het koloriet zegeviert in een oneindig aantal tonaliteiten in dit universum, waar het procedé van de schilderkunst een uitdrukking geeft zowel aan het creatieve als aan het expressieve (in de betekenis van communiceren). Dit werk wil geen realiteitsgetrouwe weergave van de werkelijkheid zijn, zoals we die dagelijks waarnemen of via fotografie of film ontdekken, maar het geeft een plaats, schept een ruimte (zowel fysiek als mentaal) voor de verbeelding.

 

Zoals gewoonlijk werkt Kennes ook deze keer in en met reeksen. Zo zien we bijvoorbeeld in deze tentoonstelling de doeken ‘Frequency’, genummerd van 1 tot en met 7. Dit is niet voor niets een reeks die bestaat uit zeven: 7 is trouwens het getal dat symbool staat voor het verbond en in zijn bijbelse betekenis gelieerd is aan het scheppingsverhaal; zo had God zeven dagen nodig om zijn schepping te voltooien en te vervolmaken, zodat hij op de zevende dag kon uitrusten van al het werk dat hij de dagen ervoor gedaan had. Hoewel die zeven, hier tentoongestelde, werken in zekere zin en op het eerste gezicht gelijkaardig zijn, worden ze in hun variabele gedaante picturaal steeds anders uitgewerkt, waardoor, maar niet noodzakelijk, de betekenis kan variëren en varieert. Het spel, het evenwicht met de binnen- en de buitenruimte is hier cruciaal. Zo lijken we bij de werken uit deze reeks het landschappelijke tafereel van achter een raam, meer bepaald een binnenruimte, waar te nemen, en gaan het binnen en het buiten een double bind aan. Door de gevarieerdheid wordt het loslaten van de uiterlijke voorstelling en het naar voren brengen van een inner-beeld benadrukt.

 

Kennes’ schilderkunst, of er nu figuren in aanwezig zijn of niet, bekommert zich trouwens om het wezen der dingen (denken we bijvoorbeeld maar aan zijn Medeareeks), en schuwt de leegte, de eenzaamheid, desolaatheid van het menselijke bestaan en de maatschappij niet. Telkens weer slaagt hij erin de emotie te ‘verlaten’, ze picturaal te ‘vertalen’, en ze te abstraheren naar de verf, de schilderkunst.

 

Inge Braeckman

Kennessmal
Marc Kennes Requiem for M.
VAN 6 MAART T/M 17

Marc Kennes The Painter's Scientist, A Tribute to Shostakovitch

Opening op zaterdag 23 maart 2013 van 16u00 tot 22u00

De tentoonstellling loopt van 24 maart t/m 5 mei 2013

Galerie De Zwarte Panter | Hoogstraat 70-72-74 | Antwerpen | België

Open van donderdag t/m zondag van 13u30 tot 18u00

MARC KENNES
bervoetszaal
medea
requiemleft
requiemcenter
requiemright1
frequency7
Huidigeexpositie

De tentoonstelling Marc Kennes The Painter's Scientist, A Tribute to Shostakovitch opent op zaterdag 11 mei 2013 tussen 16u00 en 22u00 (opening door Prof. Em. Dr. Ronald Commers om 20u00) en loopt van 12 mei 2013 t/m 23 juni 2013.

 

Met zijn nieuwe tentoonstelling ‘The Painter’s Scientist/A tribute to Shostakovich’ brengt Marc Kennes (Wilrijk, 1962) onder andere een reeks van monumentale, landschappelijke stillevens (van 180 cm hoog en 220 cm breed), die gewijd zijn aan en geïnspireerd zijn op (de muziek van) de Russische componist en pianist Dmitri Shostakovich, die in 1975 overleed na een moeizame periode van strijd tegen de Sovjet-overheid.

 

Op Kennes’ landschappen is geen enkele menselijke gedaante te zien. Ze dragen in zich de kracht, en soms ook de weemoed die elke confrontatie met de overweldiging en de beweging van de natuur met zich mee brengt. Zoals bij zijn voorgaande werken treffen ze door de gelaagdheid, waaruit deze doeken zijn opgebouwd. Elke laag geeft gestalte aan de volgende laag, zodat er een gevoelige en zeer persoonlijke schriftuur en textuur ontstaan. Sommige kleuren worden zodanig aangebracht dat ze een transparantie bewerkstelligen en een inkijk bieden in de beredeneerde opbouw van het doek en van de verf, die ook gehoor geven aan de spontaniteit van het moment. Soms gebeuren de kleurovergangen bruusk, dan weer sensueel en geleidelijk, in elkaar vloeiend. Maar steeds zonder de eenheid van de compositie uit het oog te verliezen. Kennes’ werk is nooit eenduidig, ook niet in (beeld)betekenis. Met het gemak waarmee hij verschillende technieken hanteert en combineert, mixt hij ook verschillende symbolen op verschillende niveaus.

 

Terwijl de tentoongestelde landschappen horizontaal op het doek zijn weergegeven, doorbreekt de schilder Kennes in bepaalde werken die horizontale lezing van het doek, door aan de rand van sommige werken een verticaal vlak aan te brengen (als contrapunt); iets wat niet alleen het beeld/tafereel op het doek, maar ook de lezing van het beeld breekt.

Kenmerkend is dat hij de laatste jaren al zijn monumentale werken op de grond maakt, en nooit gebruikmaakt van projecties – hoewel foto’s soms wel als studiemateriaal of als uitgangspunt dienstdoen.

 

Daarnaast toont Marc Kennes ook een aantal portretten van Shostakovich, die samen met een interessante picturale gevoeligheid, onmiddellijk de ziel en de essentie van de componist-pianist weergeven. Kennes schildert hem dan ook in verschillende fasen van diens leven. Deze portretten maken duidelijk in welke zin het af-beelden plaats heeft gemaakt voor het ver-beelden. Want schilderen is gestalte geven aan, is creëren, waarbij de materialisatie van het beeld, los van en samen met de beeldbetekenissen en thema’s die elk werk genereert, een cruciale rol speelt. Kunst ontspringt trouwens aan een impuls tot overtreding van de verboden die voor de profane wereld gelden. Zij vertegenwoordigt tegenover de gerationaliseerde en door verboden geordende wereld een andere ‘sacrale’ wereld, een wereld waarin de mensen zich aan hun diepste impulsen overgeven.

 

Begeerte, het genot dat grenst aan en een inkijk geeft op het sacrale, de extase en de erotiek tout court zijn in zijn hele oeuvre constanten. Ook deze keer toont de kunstenaar ons dat, maar deze keer dan vooral aan de hand van zijn etsen.

 

Naar aanleiding van 25 jaar samenwerking en deze nieuwe tentoonstelling geven de vrienden van De Zwarte Panter een boek uit met het overzicht van het werk van Marc Kennes. Het bevat een inleiding door Ernest Van Buynder, twee gedichten en een tekst van Inge Braeckman Over de Picturale Extase en van Ronald Commers Een picturale symfonie van weids geëxposeerde innerlijkheid. Zie hier voor meer informatie.

 

Inge Braeckman

Marc Kennes The Painter’s Scientist
ArtistpictureMarc
VAN 12 MEI 2013 T/M
WIM1605s
Marcrechts
WIM3275