item1a1
friedaB
friedac
HOME1
EXPOSITIES1
PUBLICATIES1
MEDEDELINGEN1
CONTACT1
friedaboxmidden

Frieda Van Dun hanteert een sterke penseelvoering, nu eens ingehouden dan weer zeer expliciet, waarbij de afzonderlijke beeldelementen zich telkens weer aaneenrijgen tot een geheel, zoals elke noot bijdraagt tot het geheel van de uiteindelijke muzikale compositie. Haar kleuren en vormen interageren en ‘corresponderen’ (om de term van Kandinsky te gebruiken) met elkaar zodat er steeds, ook bij het gebruik van tegengestelde klanken, een symbiose ontstaat. Kandinsky stelde immers: ‘Een kunstwerk bestaat uit twee elementen, een innerlijk en een uiterlijk. Het innerlijke wordt bepaald door de emotie in de kunstenaarsziel. Deze emotie kan een vergelijkbaar gevoel in de ziel van de toeschouwer oproepen.’ En nog ‘… Het voornaamste doel van mijn verhandeling “Over het spirituele in de kunst” was het vermogen om het spirituele in de materiële en abstracte wereld te ervaren, in de mens wakker te schudden – een vermogen dat in de toekomst absoluut nodig zal zijn en de mens oneindige mogelijkheden zal bieden.’

 

Frieda Van Dun wekt het ‘geestelijke’ in de materiële en de abstracte dingen. Haar werken stellen de toeschouwer in staat, niettegenstaande de gedetailleerdheid, een gevoel van oneindigheid te ervaren. ‘De weg naar beweging is ons niet vooraf gegeven. Evenmin is hij bekend. Hij moet iets anders zijn dan de verbinding tussen vertrek en aankomst. Veeleer veronderstelt de weg naar beweging een onderweg zijn, los van ieder vertrek en aankomst, twee begrippen die elkaar insluiten, overlappen, tenietdoen. Alleen in het onderweg zijn worden ruimte én tijd overwonnen,’ zo stelt de dichter Roger M.J. De Neef die een mooie beschouwing schreef bij deze monografie van Frieda Van Dun.

 

Naar aanleiding van deze tentoonstelling schreef Roger M. De Neef een boek over Frieda Van Dun waarin een overzicht van haar werk wordt gecombineerd met gedichten van de auteur. Meer informatie over dit boek vindt u op de pagina publicaties.

 

Inge Braeckman

Friedasmal
Frieda Van Dun De weg
VAN 30 OKTOBER T/M 24

Frieda Van Dun De weg naar beweging

Opening op zaterdag 29 oktober 2011 van 16u00 tot 22u00

De tentoonstelllingen lopen van 30 oktober t.e.m. 24 december 2011

Galerie De Zwarte Panter | Hoogstraat 70-72-74 | Antwerpen | België

Open van donderdag t/m zondag, 13u30 tot 18u00

FRIEDA VAN DUN
bervoetszaal
FRIEDA
Huidigeexpositie
Frieda Van Dun The garden
VAN 15 MAART  TOT

Frieda Van Dun (Weelde 1951) heeft als levenspartner van Adriaan Raemdonck reeds meer dan een kwarteeuw menigvuldige contacten met de kunstenaars rond de galerie De Zwarte Panter. Over haar boeiend oeuvre heeft de kunstcriticus-dichter Roger de Neef een indringende tekst – zowel in dicht- als in essayvorm – geschreven in een prachtig boek “De weg naar beweging. Uitgeverij P. Leuven, 2011”.

 

Haar inspiratiebron is de natuur: bloemen, planten, dieren, vissen. Vandaar de titel van deze expositie The garden of Eden. Zij plaatst zich hier in een traditie die opklimt tot bijvoorbeeld Jan Bruegel de Oude, in een schilderij uit 1617, dat hij samen met Rubens schilderde “Het aardse paradijs met de zondeval van Adam en Eva” en nu in het vernieuwde Mauritshuis in Den Haag hangt. In dit doek schilderde Jan Bruegel eerst het deel dat hem het beste afging, dat wil zeggen het landschap van de tuin van Eden met de bomen, bloemen en dieren, en het vervolgens aan Rubens overliet om links op het schilderij de figuren van Adam en Eva aan te brengen.

 

Frieda Van Dun schildert in haar tuin van Eden irissen, stokrozen, pompoen- en maïsvelden, de Kempische heide in acryl op doek in alle formaten, van miniatuur tot groot. Zij maakt collages of bijgekleurde printen op textiel of ontwerpt tapijten uitgevoerd door Vera Vermeersch. Haar enthousiasme in de kunst werkt aanstekelijk.

 

Ernest Van Buynder

item2
Friedama15